Organizare si predictibilitate in constructii: toata lumea vrea sa le obtina, dar nimeni nu are timp.

Pe finalul anului trecut discutam despre riscurile la care suntem expuși în perioadele de creștere a pieței (așa cum este aceasta de acum, în construcții) și despre cum putem sa ne organizăm/reorganizăm afacerea ca să nu mergem pe aceeași cale de dinainte de criză.

Organizare si predictibilitate in constructii cu eDevize

Perioadele în care piața merge ar trebui privite ca oportunități de a face lucrurile mai bine, fără să fim sub presiunea rezultatelor. Dar, din păcate, de multe ori în astfel de situații alegem să ne “batem pe umăr” pentru cât de bine ne facem treaba, iar când contextul se schimbă ne ia pe nepregătite, așa cum este administrația publică luată câteodată pe nepregătite de ninsoarea din decembrie.

Atunci, haideți să vedem cum putem să ne creăm un avantaj față de competitori și cum putem crește profitabilitatea, într-o piață a construcțiilor puțin deschisă la schimbare?

Timpul, acest dușman înverșunat al organizării bune și al schimbării proceselor.

De multe ori m-am trezit că am pierdut bani și timp, cu acțiuni pe care știam că nu trebuie să le mai continui, doar pentru că nu am reușit să zic: STOP, am nevoie de 30 de minute ca să mă gândesc ce fac cu acțiunea x sau y. Din păcate, probabil că nu sunt singurul care a experimentat cât de greu este să-ți pui pauza la treabă. În ultimii ani, am avut sute de discuții cu profesioniști din construcții care mi-au spus că-și doresc mai mult control, că vor să schimbe modul în care ofertează, că vor să facă schimbări de flux de lucru în companie, dar din păcate nu au niciodată timp.

Aș spune că momentul acesta, un moment în care suntem în criză de forță de muncă, în care cererea pe piața construcțiilor este mult mai mare decât oferta, în care apar tot felul de situații neprevăzute, poate părea cel mai prost moment în care să ne oprim. Numai că, în iureșul acesta riscăm să pierdem controlul și, în loc să luăm decizii conștiente, riscăm să “alunecăm în decizii”.

19-min

Am totuși o veste bună: nu numai că putem să ne oprim din iureș ca să facem organizarea, dar este și momentul perfect. Este momentul perfect pentru că pauza noastră de gândire nu va cauza pierderi de oportunități, problema fiind, mai degrabă, “ce” lucrez, nu “dacă” lucrez.

Deci, schimbarea este necesară, este dorită, este momentul oportun, dar … nu este timp pentru ea.

Așadar, am realizat că ar trebui să facem ceva care să-i ajute pe profesioniștii din construcții să-și eficientizeze munca și să câștige predictibilitate asupra marjei – practic, să facă schimbarea. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să vedem ce se află, de fapt, în spatele sintagmei “nu am timp”.

Am descoperit că “nu am timp” se traduce, de fapt, în:

  • este complicat să-mi creez propriile norme și consumuri;
  • este complicat să găsesc normele de cost pentru cantitățile de lucrări;
  • este complicat să gestionez marja pe operații/grupuri de operații;
  • este complicat să prezint oferta în format HG907;
  • oricum, știu eu cât iese și cum merge treaba.

Doar pentru ultimul punct, din păcate, nu am niciun fel de soluție. Iar persoanele care merg pe acest tip de abordare își asumă riscurile – la unele proiecte câștigă bine, la altele pierd, iar la cele mai multe câștigă cât de cât, sacrificând din calitatea lucrării și mergând pe premisa “lasă, mă, că merge și așa”.

Pentru toate celelalte puncte, am lansat eDevize Evolution !

Un nou pachet de facilități, în cadrul eDevize, care ne oferă controlul total asupra marjei de profit.

Ce trebuie să fac ca să am control?

1. Trebuie să știu cât mă costă fiecare operație

eDevize Evolution creează automat norme de cost, pe baza informațiilor despre costul de material și manoperă. Putem foarte simplu să încărcăm un tabel cu costurile materialelor (poate să fie o listă de preț de la producător) și cu costul manoperei pentru punerea lor în operă, iar programul ne va genera câte o normă de cost pentru fiecare material.

De exemplu, dacă avem de montat parchet, al cărui cost este de 100 lei/mp, iar manopera pentru el ne costă 40 lei/mp, citind cele 2 valori, sistemul ne va crea automat norma de cost „Punerea în operă a parchetului”, care va avea unitatea de măsură “mp”, costul de material 100 lei și costul de manoperă 40 de lei.

Pentru a menține preturile la zi, pot să-mi creez o bază de preț cu materialele încărcate, pe care o voi actualiza foarte ușor la fiecare modificare venită de la furnizori, fără să mai pierd ore cu procesul manual.

2. Trebuie să găsesc ușor normele de cost pentru cantitățile de lucrări

Folosind facilitatea “Evaluare cantități ofertare”, avem la dispoziție un sistem de evaluare a lucrării cu asistare computerizată inteligentă. De exemplu, în momentul în care noi importăm o listă de cantități care are ca operații “sapă – 100 mp, tencuială – 400 mp, lavabilă – 400 mp”, sistemul ne ajuta să identificăm foarte ușor normele noastre de cost, cum ar fi “Punerea în operă a sapei”.

În plus, pe măsură ce folosim sistemul, acesta ne învață preferințele și, la următoarele utilizări, ne va oferi sugestii automate pentru tehnologiile folosite în trecut.

3. Cum ofertez cu control pe marja de profit

Terminând evaluarea, cea mai importantă etapă pentru procesul de ofertare, și având clar costul lucrării la prețul meu de execuție (preț intern), pot sa mă joc pe fiecare componentă cu marja, adăugând procente la prețul intern și avându-le mereu vizibile. Pot să pun procentul la nivel de operație, grup de operații sau chiar lucrare. Pentru un control și mai amănunțit, putem să punem marje diferite chiar și pe resursele unei norme, cum ar fi 20% la material și 10% la manopera.

Partea esențială aici este că știu mereu cum stau cu marja, pe fiecare componentă!

Lucrând cu diferite marje, am flexibilitate la cum ofertez. De exemplu, dacă am de ofertat o casă la care cred că beneficiarul va lucra cu mine doar partea de structură și zidărie, dar nu va lucra și finisajele, atunci pot merge în ofertare cu o marjă mai mare pe componentele de structură și zidărie, iar la finisaje să merg cu o marjă mai mică. Astfel, costul total al lucrării mele va fi în continuare competitiv, iar eu nu voi pierde bani in partea inițială a lucrării, gândindu-mă că recuperez la finisaje.

General vorbind, dacă negociez, am situația sub control și iau decizii informate.

4. Exportul ofertei în format simplificat

Acum, în eDevize pot alege dacă scot oferta în format standard, conform HG 907, sau dacă îmi doresc un format simplificat în Excel.

În plus, pentru formatul simplificat pot alege și ce coloane vreau să fie vizibile. Dacă sunt inginer de ofertare și vreau să validez oferta cu directorul companiei, pot să export oferta inclusiv cu câmpul de marjă pe fiecare operație, astfel încât directorul să poată interveni direct asupra ei. Iar dacă o prezint către beneficiar, poate vreau să trimit o variantă cât mai simplu de citit, care să conțină doar costul pe operații.

În concluzie…

Este o perioadă foarte bună pentru piața construcțiilor, perioadă în care se pot face investiții în utilaje, software și orice altceva care ne ajută să scutim timp și să câștigăm mai mulți bani. Construcțiile ar trebui sa vină în același ritm de inovare în care este producția, unde se vorbește deja despre Industry 4.0 (Industria 4.0) și sunt implementate concepte de IoT (Internet of things – „Internetul lucrurilor”).

În 2020 trebuie să renunțăm definitiv la ofertarea din experiență, făcută pe hârtie sau în exceluri, care nu ne ferește de erori și nu ne dă uneltele necesare pentru a deține controlul. Trebuie să renunțăm la “lasă că merge și așa” și trebuie să investim în soluții care ne scutesc timp. Criza de forță de muncă nu este provizorie ci ea se va adânci în timp, iar datoria noastră este să găsim soluții prin care să ne punem în valoare oamenii.

eDevize Evolution a fost gândit să ne ajute să avem un control superior al proiectelor, să ne ajute să nu mai fim în situația de a renunța la calitate ca să ne putem încadra în costul licitat eronat și să ne ajute să avem predictibilitate.

Doar așa vom putea să creștem cu adevărat.

Vă mulțumim că sunteți alături de noi de 10 ani, deoarece eDevize nu înseamnă doar comenzi pe calculator, eDevize înseamnă oameni care petrec mii de ore de cercetare si dezvoltare pentru a oferi utilizatorilor cel mai sigur mod în care îşi pot dezvolta proiectele.

Adresa de e-mail introdusa nu este valida sau exista deja. A avut loc o eroare in incercarea de a crea cont. Vei primi un email dupa ce o rezolvam
Emailul introdus este deja asociat cu un cont eDevize.
Doresti sa recuperezi parola?
Contul dumneavoastra este blocat momentan. Daca nu ati facut-o deja, va rugam sa va verificati e-mail-ul si sa urmati instructiunile de activare. Daca nici atunci nu va puteti loga, va rugam sa trimiteti un e-mail la adresa: office@edevize.ro. Va multumim.
eDevize - Florin Manoloiu

Florin Manoloiu

Commercial and Tendering Director|eDevize

0 0 votes
Article Rating
Aboneaza-te
Notifica la
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments