Acum când suntem la un pas de intrare în săptămâna patimilor pentru creștini-ortodocși, se pare că avem destul de multe „de pătimit” și în sectorul construcțiilor. Noutățile au venit cu o viteză atât de mare, încât este greu să ținem pasul cu printatul ofertelor actualizate. MDRAP (Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice), ANAF(Agenția Națională pentru Administrație Fiscală) si ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) care vin cu modificări.
Ca să nu ne pierdem în ele, haideți să facem o scurtă cronologie:
29.11.2018 – la Alba Iulia, se semnează acordul prin care sectorul construcțiilor devine sector prioritar în perioada 2019-2029
28.12.2018 – se publică OUG 114 care aduce primele măsuri pentru construcții, un nou salariu minim pe economie, altă taxare la salarii (inclusiv plata (doar) a taxei care se transmite către „Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale” care era în valoare de 15% din CAM)
11.01.2019 – se publică în monitorul oficial instrucțiunile pentru revizuirea și actualizarea prețului contractelor, unde se specifică că actualizarea se poate face pentru situații neprevăzute și că se poate mări toată manopera cu procentul cu care se modifică salariul minim pe economie.
Ian, Feb, Martie – se fac calcule, Comisia Națională de Strategie si Prognoză publică procente, se fac actualizări ale prețului contractului. Apar și primele nemulțumiri, pentru că actualizarea prețului materialelor, pe baza unor indici calculați de CNP sau INSSE, este practic imposibilă, deoarece categoriile pe care le urmăresc ei sunt mult prea vaste, ca anumite „frunzulițe” să se vadă. Prima mare problemă este cu bitumul care primește un coeficient de actualizare mult prea mic, deoarece el este în aceeași categorie cu carburanții.
Ehhh…, și de aici vine o nebunie
15.03.2019 – Legea 50 -legea bugetului de stat – din 2019 schimbă procentul care merge către „Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale” de la 15% la 12%, ceea ce înseamnă că, CAM-ul pe construcții se schimbă de la 0,3375%, la 0,27%. Pentru că schimbarea este una în spate și care nu afectează toate industriile (CAM-ul a rămas 2,25%) puțină lume a făcut corelația.
29.03.2019 – se publică OUG 19/2019 care modifică OUG 114, dar constatăm cu dezamăgire că pe domeniul construcțiilor nu au venit completările de care aveam nevoie; astfel încât legea să fie clară:
  • completarea modului de calcul al procentului de 80% (și poate reducerea lui)
  • actualizarea legislației de muncă, astfel încât să beneficieze de scutirea de taxe și oamenii cu contracte parțiale de muncă sau cei care au concediu medical
29.03.2019 – ca ziua să fie una magică, MDRAP a lansat adresa 45584. În această adresă se specifică că manopera se poate actualiza doar până la valoarea maximă de 17,928 și că această actualizare nu se face procentual, ci se calculează pe fiecare categorie în parte (sunt curios acum cum o să facă actualizarea doar în recapitulație). De exemplu, dacă într-o lucrare ai manopera ofertată cu 14,14 și cu 16 – poți să le duci pe toate până la 17,928, dar dacă ai și manoperă peste 17,928 – atunci pe asta nu o poți actualiza.
Totuși această adresă era greu de aplicat, pentru că ea contravenea legii și orice instant ar fi comunicat că printr-o normă cu caracter intern nu se poate limita o reglementare din Lege (instrucțiunile ANAP sunt legi)
16.04.2019 – ANAF publică versiunea electronică a formularului 112 și ne spun că, deoarece nu au primit schema de ajutor de stat care să permită plata unei cote reduse a CAM pentru construcții (0,3375% până la intrarea în vigoare a legii 50 și 0,27% după intrarea în vigoare – data de intrare în vigoare este 18.03.2019) angajatorii din construcții trebuie sa plătească CAM 2,25% și trebuie să dea și rectificare pentru lunile Ianuarie, Februarie și Martie.
17.04.2019 – ANAP publică pe site-ul instituției instrucțiunea nr.1/2019 care modifică major instrucțiunea numărul 2/2018. în Monitorul Oficial această instrucțiune apare publicată din 11.04.2019 sub numărul 0296.
  • Pentru revizuirea prețului contractelor în desfășurare, nu se mai poate solicita modificarea formulei existente în contract. Practic nu se mai pot înlocui formulele din HG 1/2018 cu formulele din Instrucțiunea 2
  • Este scoasă formula polinomială diferențiată pe CAEN-uri și se lasă la latitudinea autorității contractante ce formulă va folosi pentru actualizare. Formula trebuie pusă atât în documentația de atribuire, cât și în contract. în același timp, se specifică că dacă coeficientul de revizuire va fi subunitar, acesta nu se va aplica.
  • La actualizarea prețului contractului nu se mai poate ține cont de perioada de desfășurare a procedurii de achiziție și se poate face referire doar la perioada de îndeplinire a contractului. Actualizările de manoperă se pot face doar pentru a acoperi creșterea salariului minim pe economie (practic, tot ce este ofertat sub salariul minim poate fi adus la salariul minim). în plus, s-a eliminat posibilitatea de a actualiza dacă îți dă unul dintre principalii furnizori faliment.
  • în Instrucțiunea 2, libertatea de a solicita și revizuire și actualizare era a executantului, acum ea este o libertate a autorității contractante.
  • Formula de actualizare și faptul că indicele este calculat de CNP, ca urmare a cererii FPSC (Federația Patronatelor Societăților din Construcții) nu mai este de actualitate. A dispărutși obligativitatea ca actualizarea să fie făcută pentru creșteri de peste 5% față de inflație.
Cam asta este caruselul prin care am trecut zilele acestea. în continuare OUG 114 aduce un mare plus în construcții, dar din pacăte (deocamdată) avem și mult haos.
În concluzie, aș vrea să recapitulăm cu ce avem în momentul acesta.
  • Actualizările de manoperă care se vor face de la data de 11.04.2019, se pot face doar pentru a acoperi creșterea salariului minim pe economie. Atenție! nu trebuie să mergeți pe o valoare medie a manoperei, ci trebuie să mergeți pe actualizarea fiecărei resurse (asta ca să nu aveți un dezavantaj legat de oameni care erau deja plătiți cu mai mult de 17,928)
  • Pentru lucrările la care s-a făcut deja act adițional și s-a făcut actualizarea manoperei, autoritatea contractantă ar putea solicita din nou revizuirea.
  • CAM-ul pe care îl plătim deocamdată este de 2,25%, dar de facturat s-ar putea să facturăm doar 0,27% și să primim o rectificare după.
  • Așteptăm în continuare să se clarifice modul în care se calculează cifra de afaceri și să primim 112 actualizat
Cam atât despre legislație la momentul acesta. Vă reamintesc ca in eDevize modificările legislative se pot aplica cu minimul de efort și că echipa noastră de specialiști vă stă la dispoziție pentru suport legislativ. Pentru că eDevize nu este doar un soft, este o echipă de oameni care dedică mii de ore clienților.

 

Florin Manoloiu
Commercial and Tendering Director|eDevize