Vesti legate de OUG 114, ajustarea si actualizarea pretului contractului

Pe 23 aprilie primeam primele veşti proaste de la MDRAP (Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice) care ne transmitea că prețul manoperei se poate actualiza doar până la maxim 17,928 lei, ceea ce la momentul acela nu era conform legii, dar a devenit conform legii datorită instrucţiunii nr.1/2019 emisă de ANAP pe 11.04.2019.

Ajustarea si actualizarea pretului contractului odata cu OUG 114

După aceea… linişte o perioadă, totuşi aşteptam:

  • schema de ajutor legat de CAM, pentru că în momentul de faţă, legal, avem voie să încasăm 0,27%, iar tot legal, plătim 2,25%
  • clarificări la formularul D112 ca să nu mai fie problemă cu normele parţiale de muncă sau cu concediile medicale

Pe 14.05.2019, Ministerul Fondurilor Europene a emis ordinul nr. 884 care reglementează ajustarea preţului contractului pentru proiectele desfăşurate prin POIM axele prioritare 3-8:

  • dezvoltarea infrastructurii de mediu în condiţii de management eficient al resurselor.
  • protecţia mediului prin măsuri de conservare a biodiversităţii, monitorizarea calităţii aerului şi decontaminare a siturilor poluate istoric.
  • reducerea efectelor şi a pagubelor asupra populaţiei cauzate de fenomenele naturale asociate principalelor riscuri accentuate de schimbările climatice, în principal de inundaţii şi eroziune costieră.
  • promovarea energiei curate şi eficienţei energetice în vederea susținerii unei economii cu emisii scăzute de carbon
  • creşterea eficienţei energetice la nivelul sistemului centralizat de termoficare în oraşele selectate.
  • sisteme inteligente şi sustenabile de transport al energiei electrice şi gazelor natural.
photo-1525367063161-61df4bf6100a

Dacă vă aşteptaţi să se simplifice procedura, sunteţi departe de adevăr. Dar haideţi să fim sinceri, o modificare atât de mare, nu avea cum să fie simplă şi o ordonanţă dată atât de rapid, nu avea cum să fie completă. Principalele lucruri pe care trebuie să le luam în considerare:

  1. Este permisă ajustarea preţului contractului până la nivelul valorii totale eligibile a contractului. Dacă ne uitam pe site-ul www.fonduri-ue.ro, o să observăm că valoarea totală contractată pe POIM 2014-2020 este de 9,871 mld. Euro, iar valoarea totală alocată este de 10,845 mld. Euro.
  2. Pentru a putea depune cerere de încadrare, trebuie să depui un ONRC valabil prin care să dovedeşti încadrarea în CAEN-urile care fac obiectul OUG114.
  3. După ce se dovedeşte încadrarea, avem 3 cazuri distincte:
    1. există în contract clauza de ajustare a preţului contractului conform HG1/2018. În cazul acesta ajustarea preţului contractului se face conform contractului.
    2. nu există în contract nicio clauză care să facă referire la ajustare, iar în cazul acesta, se aplica legislaţia în vigoare. Inclusiv OUG 114.
    3. în contract este specificat clar că nu este permisa actualizarea. În acest caz, valoarea preţului contractului, nu va fi ajustată.
  4. Actualizarea se face doar pentru anul 2019, actele adiţionale se vor semna pentru anul 2019 şi nu pentru restul perioadei de desfăşurare a contractului.
  5. Se pot modifica doar valorile manoperei care este sub minimul pe economie. Trebuie identificată clar manopera, atât înainte, cât şi după actualizare. Asta însemnă formular C7.
  6. Se introduce criteriul de rezonabilitate. Autoritatea contractantă nu este obligată să-ţi acorde actualizare dacă cifrele nu li se par rezonabile (mai ales în cazul în care vrei să creşti şi valoarea indirectelor, pentru că din ele se plătesc funcţiile de conducere şi supervizare).
  7. Pentru prima data se discută despre faptul că salariul brut, nu înseamnă întreg salariul unui om şi că în plus, omul are şi concediu (perioada în care este plătit) şi practice lucrează 10,5 luni din 12. Astfel un salariu este forma din salariu brut, adaosuri (cum ar fi indemnizaţie de concediu), sporuri.
  8. Se introduce o secţiune specială pentru firmele care sunt obligate, prin contract colectiv de muncă, să ofere salarii raportate la salariul minim pe economie. Aceste companii vor putea să actualizeze şi valorile resurselor de manoperă care trec peste salariul minim pe economie.
  9. Actualizarea se va face calculând valoric, cât reprezintă valoarea suplimentară de actualizare, valoarea numerică se transpune în procent din valoarea totală a contractului. Situaţiile de plată se depun în continuare cu valorile vechi, iar în recapitulație se introduce un indice special de actualizare. Găsiţi un exemplu clar de actualizare în documentul publicat de Ministerul Fondurilor Europene.
manipulation_eDevize_bulb

Deşi tot procesul pare foarte complicat, în eDevize actualizarea se poate face foarte simplu. Să ne gândim că avem o modernizare de sistem de termoficare începută în 2017. Paşii de actualizare sunt următorii (presupunem că avem deviz analitic cu lista de cantităţi):

  • Mutăm investiția din contracte în oferte (asta dacă nu mai avem o copie nealterată).
  • Duplicăm investiția ca să fim siguri că nu ne pierdem munca şi ca să avem şi toate formularele din investiţia veche.
  • Deschidem extrasele de manoperă pe investiție şi vedem care sunt resursele care au nevoie de actualizare.
  • Actualizăm resursele, vedem care este noua valoare a investiției şi calculăm procentul faţă de valoarea veche.
  • Accesam butonul de „Recapitulaţii” si creăm o noua recapitulaţie folosind modelul „Recapitulatie 2019 – Conform noii modificări a legii muncii” la care adăugăm un capitol suplimentar numit „Actualizare conform Minister”, ce va conţine indicele specific valorii de actualizare calculat anterior.
  • Aplicăm noua Recapiţulatie creată pe investiţia în cauză.
  • Mutăm investiţia în partea de Contracte şi continuăm decontarea proiectului.
Adresa de e-mail introdusa nu este valida sau exista deja. A avut loc o eroare in incercarea de a crea cont. Vei primi un email dupa ce o rezolvam
Emailul introdus este deja asociat cu un cont eDevize.
Doresti sa recuperezi parola?
Contul dumneavoastra este blocat momentan. Daca nu ati facut-o deja, va rugam sa va verificati e-mail-ul si sa urmati instructiunile de activare. Daca nici atunci nu va puteti loga, va rugam sa trimiteti un e-mail la adresa: office@edevize.ro. Va multumim.

Toți pașii de mai sus puteți să-i faceţi în câteva minute. Dacă întâmpinaţi probleme, vă rog să contactaţi departamentul nostru de suport la numărul 0728.813.351

Vă mulţumim pentru că de 10 ani sunteţi alături de eDevize şi vă asigurăm că în continuare una dintre principalele noastre responsabilităţi este să fim tot timpul la zi cu legislaţia şi să oferim consultanţă de calitate utilizatorilor noștri. eDevize nu înseamnă doar comenzi pe calculator, eDevize înseamnă oameni care petrec mii de ore pentru a oferi utilizatorilor cel mai sigur mod în care-şi pot dezvolta proiectele.

Florin Manoloiu

Commercial and Tendering Director|eDevize

0 0 votes
Article Rating
Aboneaza-te
Notifica la
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments