Dupa furtuna… linistea? Noutati OUG 114

CNP a acceptat actualizarea preţului la bitum şi carburanţi, dar a refuzat actualizarea pentru ţevi, beton si agregate.

Noutati OUG 114n in domeniul constructiilor

După un început de an furtunos, parcă acum apele s-au mai liniştit în domeniul construcţiilor, iar lucrurile au început să se aşeze. Chiar dacă încă nu avem cadrul legal complet, putem să ne bucurăm de multe dintre avantaje. În discuţiile mele cu oamenii din piaţă, am observat un lucru: lumea este conştientă că OUG 114, pentru construcţii, a adus multe oportunităţi şi că este de preferat să avem o legislaţie care ne ajută (care mai are hibe) încă din luna Ianuarie decât să aşteptăm până în Iulie această legislaţie.

Stormbeta

Știu ca FPSC (Federația Patronatelor din Construcții) a venit încă din luna Ianuarie cu propuneri de îmbunătăţire, dar se pare că mai avem puțin de așteptat. Pe site-ul FPSC putem vedea şi o parte dintre îmbunătăţirile propuse:

  • introducerea a 3 CAEN-uri suplimentare:
    • 2351 – Fabricarea cimentului,
    • 2352 – Fabricarea varului şi ipsosului,
    • 2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
  • diminuarea procentului de 80% din cifra de afaceri care să fie făcut pe CAEN-urile din metodologie la 75% din cifra de afaceri
  • clarificarea modului în care se calculează dacă te încadrezi sau nu, pentru firmele vechi să se ia în calcul tot anul anterior, iar măsurile sa fie valabile pentru tot anul în curs (aşa drumarii nu o să mă aibă problemă cu contractele de deszăpezire) iar pentru firmele noi să se facă cumulativ pe anul în curs
  • clarificarea faptului că şi angajaţii care au concedii medicale sau nu au norme întregi de muncă vor beneficia de efectele OUG 114
  • introducerea prevederii cu ce se întâmpla dacă nu respecţi OUG 114 (deocamdată nu se întâmplă nimic)

Personal sperăm că îmbunătățirile vor fi adoptate odată cu OUG19/2019, dar din păcate deocamdată s-au adus completări doar în domeniul bancar, cel energetic şi legat de pilonul 2 de pensii. Totuşi, aşa cum am zis mai sus, lumea deja s-a obişnuit cu noua legislaţie şi lucrurile au început să reintre în normal.

Între timp, după un joc de-a șoarecele şi pisica, s-a aprobat şi bugetul pe anul 2019. Bugetul a ținut cont de o creștere destul de mare în construcții (o creștere în cota reală) care vine după 3 ani de scădere.

Practic, în cota reală, PIB-ul României ar trebui să crească cu 5,5%, iar construcțiile să contribuie cu 7,2% la aceasta creştere ajungând la o pondere de 5,8% din PIB faţă de 5,6% cât a fost în 2018.

Așa cum am tot discutat, în piaţă, pentru următorii 2 ani, problema companiilor de construcţii nu va fi dacă pot câștiga licitații pentru contractele publice ci va fi, ce licitații câștigi ca să poți să-ţi dezvolți cu adevărat compania (despre asta o să discutăm pe larg săptămâna viitoare) şi să execute la un nivel bun de calitate ce ai executat.

Din păcate, deficitul de forţă de muncă în construcţii este unul extrem de mare şi mă tem că asta va afecta şi rata de livrare a proiectelor la timp.

Revenind la OUG 114.

G10268-EC

Așa cum mă așteptam la începutul anului, până acum miza a fost pe actualizarea manoperei şi din câte ştiu 99% din cererile de actualizare au fost aprobate. De curând au început să apară şi alte cereri de actualizare. CNP a publicat răspunsul pentru:

  • bitum (de departe cel mai aşteptat coeficient după problemele întâmpinate de drumari în 2018)
  • carburanţi
  • material de construcţii (ţevi, beton, agregate)

Înainte de a discuta despre rezoluțiile CNP să nu uităm că, actualizarea prețului contractului se poate face în situații excepționale (care nu puteau fi prevăzute de contractant, cum ar fi schimbările legislative) şi se poate face fără să existe o clauză de actualizare în contract. Ca o situaţie să fie considerată excepțională, ea ar trebui să ducă la o creştere mai mare de 5% suplimentar faţă de creşterea inflaţiei.

Acum sa vedem si rezoluțiile CNP.

Prețul bitumului se încadrează în situaţiile neprevăzute şi au fost date variaţiile:

  • trimestrul 4 2018 vs. trimestrul 4 2017 – 17,1% deși trimestrul 3 2018 vs. trimestrul 3 2017 era 35,4%. Aici de exemplu variația mi se pare foarte mare între 2 trimestre şi mi se pare foarte încurcată, pentru ca bitumul are o pondere foarte mare în lucrările de drumuri (aşa cum ne-a semnalat cineva săptămâna trecută). O variaţie atât de mare nu este sănătoasa în nicio economie de piaţă şi poate duce doar la specula.

Totuşi CNP a sesizat variaţiile foarte mari şi a oferit drumarilor posibilitatea să-şi actualizeze contractele. Acum să vedem dacă coeficienţii sunt cei resimțiți în piaţa pentru a debloca cu adevărat lucrările.(vezi coeficienţii calculaţi aici)

Preţul carburanţilor se încadrează în situațiile neprevăzute şi au fost date aceleaşi variaţii ca la bitum pentru că se încadrează sub acelaşi cod „CAEN 19 : Fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului”.

Acesta a fost primul semnal de alarmă tras de mine în momentul în care am văzut ca se vor folosi indici calculate de INSSE. INSSE poate să dea indici pe ramuri. Nu are cum să meargă să vadă variaţiile la materiale specifice. Pentru asta dădeam exemplul unui constructor care are de termoizolat 100 de blocuri dintr-un oraş. Pentru el preţul polistirenului este important, dar dacă vorbim de piaţa construcţiilor în general polistirenul are o pondere foarte mică. Dacă ar fi sa considerăm piaţa construcţiilor un copac, am avea elementele principale – trunchi, ramuri care sunt reprezentate de (beton, otel, fier, bitum) după avem elementele mai mici – rămurele secundare, frunze (ceramicele, concasatele) şi după avem şi mici pete pe aceste frunze (cum ar fi polistirenul).

Sugestia mea era ca pentru actualizare să se vină cu 3 oferte care să arate creşterea preţului şi în acelaşi timp să avem o comisie care să facă verificările. Asta bineînţeles merge mână în mână cu un control ferm (aşa cum este şi acum) de la Consiliul Concurenţei.(vezi coeficienţii calculaţi aici)

F_Finances_Courtesy-of-Pexels-800x450

Preţul ţevilor de PVC si PE, betonului şi agregatelor.(vezi coeficienţii calculaţi aici) Acestea sunt încadrate pe CAEN 22, 23 şi respective 08 şi niciuna nu a fost admisă ca situaţia neprevăzută care să între sub incidenţa actualizării preţului contractului.

Ţinând cont de cele de mai sus, aş vrea să vedem în continuare jumătatea plină a paharului. Acum avem un cadru legislativ în care să cerem actualizări şi revizuiri pe contracte. Este clar că mai este spaţiu de îmbunătățire, dar tot este mult mai mult decât zero.

Ultimul aspect de care aş vrea să vă aduc aminte este că toate aceste actualizări se pot face cu câteva apăsări de buton în eDevize, care vă oferă funcţii care să vă ajute cu acest proces. Şi aici vă sugerez să aveţi grijă pentru că, de multe ori se pleacă pe un drum prost, deoarece unele soft-uri nu au pus la dispoziţie funcţii cu care să se poată face actualizarea F3-urilor, autorităţile contractante au decis să mai adauge încă un indice în recapitulaţie. Si acum vine întrebarea mea:

Câţi indici noi aplicăm la recapitulaţie? Pe unii o să-i calculăm ca parte dintr-un alt indice? Cum fac să nu amestec manopera, cu feroasele, cu neferoasele, cu bituminoasele, etc.?

Florin Manoloiu

Commercial and Tendering Director|eDevize

0 0 votes
Article Rating
Aboneaza-te
Notifica la
guest
6 Comments
cele mai vechi
cele mai noi
Inline Feedbacks
View all comments
Valentina
Valentina
5 ani in urma

Domnule Florin, Sa stiti ca coeficientii transmisi de catre CNP la bitum, sunt departe de realitate. Boomul cu cresterea bitumului , cel mai teribil, s-a produs incepand cu Trim II 2018, cand pretul acestui produs a inceput sa creasca fata de ofertele initiale , ajungand in oct 2018 la o crestere de 80-90%, fata de 2016, 2017, cand am licitat pt contracte.Va dati seama ca acesti coeficienti afisati de catre CNP nu pot fi folositi de drumari!, asteptam de 3 luni sa se rectifice aceasta situatie, niciun contract nu a putut fi actualizat la bitum pana acum, daca ne referim la fabricarea si punerea in opera a mixturilor asfaltice. Deci blocaj TOTAL. CNP a gresit luand in considerare ramura prelucrare petrol, pt productia de bitum. Bitumul nu este o motorina/benzina, este un liant pt fabricarea mixturilor asfaltice, este total din import si are o valoare de aprox 60% in pretul unui km de covoare asfaltice. Este o greseala perpetua, care nu este inteleasa de CNP, deci STAM si STAM, CU NERVII SI FRUSTRAREA AFERENTA. Poate ca cel mai nimerit pt a fi deblocata situatia este sa se foloseasca facturile efective de achizitie a bitumului sau pretul de tranzactionare pe BRM… Citeste mai mult »

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Valentina

Buna ziua,

Va inteleg perfect frustrarea si este clar ca pentru actualizarea materialelor, abordarea pe CAEN-uri nu este constructiva. Cat depsre felul in care se calculeaza cifra de afaceri, inca asteptam completarea.

Multumesc frumos,

Ionut
Ionut
5 ani in urma

EI si uite ca pe 17.04.2019 apare instructiune ANAP nr. 1/2019. (http://anap.gov.ro/web/instructiunea-nr-1-2019-pentru-modificarea-instructiunii-presedintelui-agentiei-nationale-pentru-achizitii-publice-nr-2-2018-privind-ajustarea-pretului-contractului-de-achizitie-publica-sectoriala/)

Si acum ne arata conducerea tarii ce importanta e latura din constructii in Romania.

– Au abrogat articolele care permiteau actualizarea contractului daca nu sunt clauze in contract, si articolul care permitea schimbarea formulei de revizuire, deci eu inteleg ca daca nu ai clauza in contract nu poti actualiza (sper sa ma insel)
– Manopera se mareste la minimul pe economie….
– De la situatii imprevizibile au fost abrogate literele ce prevedeau actualizarea materialelor ca urmare a cresterii pretului.
– coeficientul de la CNP se pare ca nu mai are nici o valoare.

DECI TOTUL A FOST UN PRAF IN OCHI PANA ACUM.

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  Ionut

Buna ziua,

Am discutat mai pe larg subiectul in articolul nostru: Modificări majore ale OUG114. Piata construcțiilor e ca vremea de afară: este cald, dar nu se vede soarele.Din pacate s-a taiat posibilitatea de a actualiza si salariile care sunt peste salariul minim pe economie.
Problema cea mai mare pe care o vad este ca modificarile legislative standard, de exemplu cresterea salariului minim pe economie prinsa in planul de guvernare nu mai poate fi considerata imprevizibila, deci nu se mai poate actualiza deloc. Din pacate aici s-a lasat o portita destul de mare.

sorin
sorin
5 ani in urma

primavara in constructii a devenit zidul plangerii
ati vazut instructiunea nr1/2019 a presedintelui ANAP..???????
ne-a rezolvat de tot nesimtitii astia…
faliment total
ne-au fraierit pe fata cu memorandum si cu toti dracii
te obliga cu oug 114/2018 si te considera ramura de salariati minim pe economie
asta da abordare si ramura primordiala a economiei
deci te obliga sa dai salarii mari iar actualizare ioc
astept o parere

Florin Manoloiu
5 ani in urma
Reply to  sorin

Buna ziua,

O sa discutam subiectul mai pe larg in urmatorul nostru articol. Din pacate s-a taiat posibilitatea de a actualiza si salariile care sunt peste salariul minim pe economie, dar nu as merge pana la
a ne considera ramura de salariati cu minim pe economie. Mai degraba as zice ca ei zic ca pot ajuta constructiile pana la nivelul ala, dupa e responsabilitatea angajatorului (ceea ce oricum e mai mult decat aveam in trecut, sa nu uitam exemplul 01.2018 unde am pierdut bani si cu cresterea minimului pe economie si cu trecerea taxelor).

Problema cea mai mare pe care o vad este ca modificarile legislative standard, de exemplu cresterea salariului minim pe economie prinsa in planul de guvernare, nu mai poate fi considerata imprevizibila, deci nu se mai poate actualiza deloc. Din pacate aici s-a lasat o portita destul de mare.