În perioada trecută am tot discutat despre cum se va așeza piața construcțiilor după criza de Covid-19. Găsiți mai multe detalii în articolul despre Planul Marshall sau în înregistrările conferinței „Construcțiile, o branșă unită împotriva Covid”.
Cea mai importantă concluzie trasă este că statul va trebui să își asume rolul de consumator de proiecte de construcții, pentru ca economia să-și revină rapid.
Ok, dar cum ne afectează asta?
Ne afectează foarte mult, pentru ca sunt multe companii de construcții care ar putea face o treabă foarte bună, dar ezită din 3 motive:
  • Cred că este foarte greu să câștigi o licitație;
  • Consideră că lucrările cu statul sunt foarte riscante;
  • Statul plătește greu și nu știu când or să își ia banii.
„O investiție care este licitată „ca la carte” o să aibă un proces de decontare mult mai ușor”
Incearca eDevize
Din păcate, genul acesta de motive le afectează foarte puternic profitul, pentru că în loc să meargă direct la o licitație, de multe ori subcontractează lucrări, iar profitul merge către firme de apartament cu un singur angajat. Am auzit de atâtea ori sintagma că a trimis compania X un om în Romania cu un laptop și acum are contracte de zeci de milioane cu statul. Mi-aș dori să aud asta din ce în ce mai puțin.
Acum, să tratăm subiectele pe rând.
Este greu să câștigi o licitație?
Nu, nu este. Ai nevoie doar de puțină organizare și de personal TESA. O să ne uităm prin câteva dintre criteriile de calificare ale unui proiect mediu, construcția unei creșe în valoare de 1 milion de Euro, și o să vedem și de ce lucruri mai avem nevoie ca să respectăm caietul de sarcini și să facem profit.
Criterii de calificare

1.Neîncadrarea în situațiile prevăzute la art. 164, 165 si 167 din Legea 98/2016

Este un formular prin care ofertantul declară că nu se încadrează la situațiile din cele 3 articole.
Art. 164 face referire la faptul ca operatorul economic nu trebuie să aibă condamnări pentru fapte precum: organizare de grupuri infracționale, terorism, spălare de bani, corupție, etc.
Art. 165 face referire la încălcarea obligațiilor de plată a impozitelor, iar acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă.
Art. 166 face referire la câteva excepții pentru art. 164 si 165, cum ar fi, dacă datoria nu este mai mare de 4.000 de lei.

2.Ofertanții, terții susținători și subcontractanții NU trebuie să se regăsească în situațiile prevăzute la art. 164, 165 si 167 din Legea nr. 98/2016.

La fel ca în situația de mai sus și aici avem tot un formular, doar că el se completează și în numele terților și subcontractanților.

3.Trebuie completat DUAE (Document Unic de Achiziție European) în SICAP , https://www.e-licitatie.ro/.

DUAE-ul este o declarație pe propria răspundere, prin care ofertantul își asumă că nu este în situațiile de excludere, și că îndeplinește condițiile de calificare solicitate de autoritatea contractantă, urmând ca dacă este declarat câștigător să pună la dispoziția autorității contractante toate documentele solicitate în fișa de date. Practic DUAE-ul a simplificat mult lucrurile, pentru că în urmă cu mai mulţi ani, când lucram eu în ofertare era necesar ca toți participanții la licitație să încarce toată documentația, nu doar câștigătorul.
Pentru mai multe detalii privind completarea DUAE, puteți descărca ghidul ofertantului de aici:http://e-licitatie.ro/pub/archive/manual-and-video/100000161

4.Documente de calificare solicitate în fisa tehnică

  1. Documente ale firmei, cum ar fi certificat de atestare fiscală privind taxele și impozitele, certificat ONRC, etc.
  2. Experiența similară – aici trebuie să trecem o listă de lucrări similare (asta nu înseamnă că trebuie să fie tot creșe) din maxim ultimii 5 ani și care să aibă valoarea cumulată de minim 3 milioane de lei.
  3. Garanția de participare – în cazul de față era de 48.000 lei, care reprezintă 1% din valoarea lucrării și care se poate face prin scrisoare de garanție bancară, prin virament bancar, sau apelând la o firma de asigurări. Garanția se execută doar dacă autoritatea contractantă constată că participantul a comis o neregulă.
  4. Oferta tehnică – aici deja intrăm într-o zonă în care expertiza contează foarte mult și în care avem nevoie de oameni calificați, care să înțeleagă caietul de sarcini și care să vină cu soluții bune atât din punct de vedere tehnic cât si financiar. Bineînțeles că se pot și externaliza, deși nu vă recomand asta pentru că puteți pierde bani deoarece nu se gasește cea mai bunăsoluție sau puteți fi descalificați de la licitație din cauza unei scăpări. Într-o ofertă tehnică trebuie să includem:
    1. Metodologia de execuție;
    2. Împărțirea sarcinilor, dacă suntem într-o asociație sau avem subcontractori;
    3. Grafic de execuție sau grafic GANTT – vezi cum poți face ușor un grafic gantt pentru investiția ta;
    4. Lucrările care urmează sa fie executate (atât permanente cât și temporare);
    5. Alocarea de resurse pe activități;
    6. Lista de activități;
    7. Liste cu cantități de lucrări (dacă vorbim de proiectare + execuție atunci acestea sunt doar orientative, astfel încât beneficiarul să poată vedea că ofertantul înțelege proiectul);
    8. Planuri de supraveghere ale lucrării;
    9. Declarații de mediu.
  5. Oferta Financiară – care de obicei înseamnă că trebuie să avem un „deviz” de construcții. Am pus în ghilimele „deviz” pentru că devizul nu este structura principală, el fiind doar o unitate în cadrul unei investiții. Practic, pentru proiectele publice lucrăm pe legislația din HG907 care ne spune că:
    1. la Studiul de fezabilitate (vezi mai multe detalii despre importanța unui SF bine făcut) suntem obligați să avem Deviz general (vezi model) și Deviz Obiect (vezi model).
    2. La PT avem nevoie suplimentar de listele cu cantități de lucrări (acestea sunt devizele) iar aceste liste se vor folosi atât în ofertare, cât și în decontare.
    3. La ofertare trebuie să respectăm caietul de sarcini și listele de cantități, dar atenție, conform P91/2002 nu doar că avem dreptul să folosim propriile rețete, dar este și indicat să o facem (vezi mai multe detalii despre P91). De ce? Pentru că nimeni nu ne poate spune că echipa noastră montează un plafon fals într-o oră pe mp atunci când noi știm că o fac în 30 de minute. În acest stadiu sunt foarte importante extrasele și vă recomand să folosiți doar soft-uri care pun la dispoziție extrase la nivel de investiție și care vă lasă să modificați ușor și în deplină cunoștință de cauză rețetele.
Mai demult am scris un articol despre ofertarea eficientă cu ajutorul eDevize, pe care vă recomand să îl citiți dacă vreți să vă folosiți eficient resursele.

Revenind la de ce devizul este doar 1 unitate în cadrul unei investiții, o investiție trebuie să aibă structura investiție/obiecte/devize. O investiție poate să aibă și 10 obiecte, care la rândul lor să aibă câte 20 de devize, deci această investiție ar avea 200 de devize (din fericire nu prea e cazul).
eDevize vă pune la dispoziție șabloane de lucrări în care puteți vedea structura investițiilor și normele în PDF, dar puteți solicita gratuit și un fișier pe care să îl editați foarte ușor în soft.
  • formularele aferente investiției, cum ar fi Devizul General, Formularul F1
  • formularele aferente Obiectelor investiției, cum ar fi formularul F2 și lista de echipamente
  • Formularele aferente Devizelor, cum ar fi formularul F3
Șabloanele pentru „devizele” puse la dispoziție de eDevize au toate formularele necesare unei oferte financiare:
În mod sigur și pentru oferta financiară de la o licitație avem nevoie de multă expertiză dar și aici putem externaliza. Chiar dacă externalizați, vă recomand ca ultimele ajustări să le faceți intern pentru că întotdeauna pot apărea erori iar, în plus, e bine ca prețul final de licitație să fie cunoscut doar intern.
În eDevize, cu ajutorul modului evolution puteți vizualiza și edita foarte ușor costurile de material/manoperă/utilaj/transport pentru fiecare operație, astfel încât să ofertați în cunoștință de cauză. Dacă pe dumneavoastră știți că vă costă 50 lei/mp montajul de gresie, atunci puteți scrie aceasta valoare în căsuța aferentă prețului unitar de manoperă, iar programul va reface rețeta normei.
Trecând prin toate informațiile de mai sus, îmi dau seama că la prima vedere lucrurile pot părea foarte complicate, dar să știți că de fapt nu sunt. Odată ce intrați în procesul de licitație, lucrurile se vor clarifica ușor, ușor.
O să urmeze o perioadă cu multe oportunități în proiectele publice, oportunități atât pe fonduri europene pentru că Romania poate să primească până la 80 de miliarde de Euro, cât și oportunități cu fonduri locale și ar fi păcat ca aceste lucrări să nu fie executate intern, de teama licitațiilor.
eDevize nu este numai un soft, este o echipă gata să îți ofere rapid ajutorul de care ai nevoie.
Incearca eDevize
0 0 vote
Article Rating